Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Terug naar overzicht
Kennisdocument

Zelfstandig zorgverlener

20 december 2024

Mogelijkheid tot sterven thuis bedreigd

(20 december 2024)

Gisteren vond in de kamer het debat plaats over de handhaving Wet DBA en de gevolgen ervan voor de zorgverlening, waarvoor Zorgthuisnl uitgebreide input heeft geleverd. Omdat de uitkomst van het debat wederom teleurstelling was, hebben we vanochtend dit persbericht opgesteld, waarin we specifiek ingaan op de gevolgen voor de palliatieve terminale zorg (PTZ). Wij hebben de minister nadrukkelijk verzocht om een gesprek over de mogelijkheid tot uitzonderingen op de wet. Naast de PTZ nemen we daarin o.a. ook mee onze zorgen over de inzet van zzp’ers in de aanvullende mantelzorg.

Belastingdienst publiceert Handhavingsplan Arbeidsrelaties 2025: boetes van tafel

(18 december 2024)

In het Handhavingsplan Arbeidsrelaties dat de Belastingdienst op 18 december heeft gepubliceerd, worden de handhavingsstrategie en concrete handhavingsactiviteiten toegelicht als onderdeel van de kabinetsaanpak die zich richt op het tegengaan van schijnzelfstandigheid. Op verzoek van de Tweede Kamer om een geleidelijke invoering van volledige handhaving, stelt de Belastingdienst de boetes voor de inzet van schijnzelfstandigen in 2025 uit. Er worden in 2025 dus geen verzuim noch vergrijpboetes opgelegd aan partijen die aantoonbaar actief aan de slag zijn met de juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie. Voor wat betreft de correcties en heffingen zal sprake zijn van een ingroeimodel, waarbij de Belastingdienst niet verder teruggaat dan 1 januari 2025, tenzij er sprake is van kwaadwillendheid of van een aanwijzing die zij voor die datum hebben gegeven.

Verdere informatie over de werkwijze van de Belastingdienst bij een boekenonderzoek, praktijkvoorbeelden, het aanvragen van vooroverleg vind u in het Handhavingsplan.

 

Zorgaanbieders, medewerkers en clienten de dupe van handhaving Wet DBA

(17 december 2024)

Er bereiken ons vanuit u steeds meer signalen -die bevestigd worden in de uitkomsten van een brede enquête door de brancheorganisaties in de zorg- dat de gevolgen voor de zorgverlening desastreus zijn als de belastingdienst niet coulanter omgaat met de handhaving op de inhuur van zzp’ers. Ondanks pogingen van u en ons om bij de Belastingdienst duidelijkheid te krijgen over de arbeidsrelatie met zzp’ers, is die zekerheid er nog steeds niet en zijn leden genoodzaakt om zorg af te schalen. Daarbij komt dat in veel gevallen van piek, ziek en uniek het niet mogelijk is met vaste arbeidsovereenkomsten te werken. In een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS voor het debat op 19 december a.s. geven wij uitleg over deze gevallen en de gevolgen voor de zorgverlening en vragen wij de Kamer om

  1. bij piek, ziek en uniek ‘beheerst’ gebruik te kunnen blijven maken van zzp’ers,
  2. meer coulance bij de handhaving,
  3. het onderling uitwisselbaar maken van medewerkers zonder meerkosten en
  4. ruimere mogelijkheden om binnen een arbeidsovereenkomst flexibel te werken.

Gebruik modelovereenkomst thuiszorg via zorginstelling 

(13 december 2024)

Per 1 januari 2025 loopt de Branche Modelovereenkomst Thuiszorg via Zorginstelling van Zorgthuisnl af, die door de Belastingdienst was beoordeeld onder nummer 905-2022-95608-1-0. De Belastingdienst heeft bij deze overeenkomst aangegeven dat bij het werken met deze Modelovereenkomst er niet meer op vertrouwd kan worden dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Wij hebben de modelovereenkomst daarom door advocatenkantoor Ten Holten Noordam laten toetsen. Zij geven aan dat of een overeenkomst moet worden aangemerkt als een arbeidsovereenkomst of als een overeenkomst van opdracht afhankelijk is van álle omstandigheden van het geval, waarbij geen enkele omstandigheid op zichzelf van doorslaggevende betekenis is. Daarbij kunnen volgens de Hoge Raad onder meer van belang zijn:

  1. De aard en duur van de werkzaamheden;
  2. De wijze waarop de werkzaamheden en de werktijden worden bepaald;
  3. De inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht;
  4. Het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  5. De wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen;
  6. De wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd;
  7. De hoogte van deze beloningen;
  8. De vraag of degene die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico loopt;
  9. Of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt, bijvoorbeeld bij het verwerven van een reputatie, bij acquisitie, wat betreft fiscale behandeling en gelet op het aantal opdrachtgevers voor wie hij werkt of heeft gewerkt en de duur waarvoor hij zich doorgaans aan een opdrachtgever verbindt.

Het gaat dus om het ‘totaalplaatje’. De weging kan van geval tot geval anders uitpakken.

Het voorgaande neemt niet weg dat de gezichtspunten aan de hand waarvan wordt beoordeeld of een overeenkomst als overeenkomst van opdracht of als arbeidsovereenkomst wordt aangemerkt, niet wezenlijk zijn veranderd. De modelovereenkomst van opdracht zelf heeft naar de mening van onze advocaat de tand des tijds goed doorstaan. Hoewel daarover dus geen zekerheid meer bestaat, acht onze advocaat de kans klein dat de Belastingdienst deze overeenkomst na 1 januari 2015 als arbeidsovereenkomst zal aanmerken. Wij blijven de Modelovereenkomst Thuiszorg via Zorginstelling dan ook ongewijzigd aan u aanbieden als basis voor de afspraken met zzp’ers met de nadrukkelijke toevoeging dat deze geen garanties geeft. Ten opzichte van het eerdere Model is alleen de beoordelingstekst van de Belastingdienst eruit gehaald. Let op: De geel gemarkeerde teksten in de overeenkomst zijn cruciaal voor de overeenkomst en dienen niet worden aangepast.

Document Toelichting beoordeling arbeidsrelatie 

(18 november 2024)

Vanwege de onduidelijkheid op de arbeidsrelatie met zzp’ers en de handhaving daarop per 1 januari 2025, heeft de Belastingdienst het document ′Toelichting beoordeling arbeidsrelaties′ gemaakt. Daarin wordt het beslis- en afwegingskader voor de zogenaamde privaatrechtelijke dienstbetrekking op een rijtje gezet en toegelicht. Dit maakt het makkelijker om de arbeidsrelatie met uw zzp’ers op de juiste manier te duiden.
U kunt ook de webmodule ′Beoordeling arbeidsrelatie′ invullen, waarin de gezichtspunten zijn verwerkt. De webmodule kan een indicatie afgeven van de aard van de overeenkomst.

Kamer neemt moties aan om onrust over zzp’ers te verminderen
(7 oktober 2024)
Er is veel onrust ontstaan onder zzp’ers en opdrachtgevers naar aanleiding van het opheffing van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025. Opdrachtgevers zien preventief af van samenwerking met zzp’ers of lopen aan tegen zzp’ers die niet in dienst willen treden. Omdat wij ons ernstig zorgen maken over de gevolgen hiervan op de zorgverlening, hebben wij diverse brieven geschreven om de aandacht van de verschillende ministeries en de belastingdienst daarop te vestigen. Mede naar aanleiding daarvan heeft de Kamer op 25 september 2024 de volgende moties aangenomen, waardoor er wellicht een koerswijziging komt om de rust terug te brengen. Daartoe zijn in de Kamer moties aangenomen:

  • om een zachtere landing te introduceren bij het opheffen van het handhavingsmoratorium door voorlopig, voor in ieder geval één jaar, risicogericht te gaan handhaven, met de focus op probleemgevallen zoals gedwongen zelfstandigheid, onderbetaling, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratieconstructies, door naheffingen op te leggen bij deze probleemgevallen; en om in de overige gevallen bij de keuze van inzet van handhavingsinstrumenten, waaronder een waarschuwing vooraf, zo veel als mogelijk rekening te houden met de menselijke maat en maatwerk;
  • om voor 1 november 2024 een duidelijk afwegingskader voor handhaving te publiceren op de website van de Belastingdienst;
  • om in de handhaving coulant om te gaan met onbewust onbekwame zelfstandigen en niet direct over te gaan tot het opleggen van boetes bij deze categorie opdrachtgevers en opdrachtnemers;
  • om te faciliteren dat vooroverleg (met de Belastingdienst) over beoordeling van arbeidsrelaties een belangrijk onderdeel wordt van het verkrijgen van duidelijkheid vooraf;
  • om reeds goedgekeurde modelovereenkomsten effectief van kracht te laten blijven na 1 januari 2025.

Het Kabinet is nu aan zet.

Handhaving op inzet zzp’ers per 1 januari 2025
(23 september 2024)

De eerste helft van september hebben de Minister en Staatssecretaris van Financiën met de Tweede kamer gesproken over het afschaffen van het handhavingsmoratorium zzp. Ondanks onze brieven aan de Minister en de vaste Kamercommissie voor SZW, blijft het zoals het is. Met als doel ‘het herstellen van de balans op de arbeidsmarkt en het toekomstbestendiger maken van regels rondom het werken met zelfstandigen’, wordt er volledig gehandhaafd per 1 januari 2025. Daarbij kunnen er met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 loonheffingen en verzuimboetes worden opgelegd. Wel zijn er ondersteunende maatregelen afgesproken, namelijk:

  • Aangepast boetebeleid: er worden geen vergrijpboetes opgelegd in 2025 als u aantoonbaar kan laten zoen dat de organisatie bezig is met het verkleinen van schijnzelfstandigheid. Let op: er worden wel verzuimboetes opgelegd (10% van de verschuldigde loonheffing met een maximum van €5.514).
  • Uitfasering modelovereenkomsten: nieuwe modelovereenkomsten worden niet meer in behandeling genomen. Bestaande modelovereenkomsten worden geëerbiedigd tot einddatum goedkeuring Belastingdienst.
  • Publieksvoorlichting: in de vorm van rijksbrede publiekscommunicatie, praktijkvoorbeelden en een marktteam (voor informatie en het voorleggen van overeenkomsten).

Modelovereenkomsten
Op dit moment zijn er twee modelovereenkomsten die door de Belastingdienst zijn goedgekeurd en in de thuiszorg worden gebruikt.

  • De Modelovereenkomst voor extramurale thuiszorg via een zorgorganisatie. Deze is door Zorgthuisnl met de Belastingdienst afgesproken en loopt tot 1 januari 2025. Over deze modelovereenkomst gaan wij op 2 oktober a.s. in gesprek met de Belastingdienst om te kijken of wij deze nog kunnen verlengen. Niet zeker is of de Belastingdienst deze modelovereenkomst ziet als een nieuwe overeenkomst die niet meer wordt behandeld, of als een bestaande die nog kan worden verlengd.
  • De Modelovereenkomst van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar voor inzet van zzp’ers in de Zvw, Wlz en de Wmo. Deze is intra- en extramuraal toepasbaar en is met de Belastingdienst afgesproken voor de periode 8 maart 2023 tot 8 maart 2028. In april van dit jaar heeft de Belastingdienst deze overeenkomst per direct ingetrokken zonder dat zij hiervoor een rechtsgrond hebben gegeven. Dit heeft mogelijk bij u geleid tot onzekerheid over de status en onduidelijkheid over de overeenkomst van opdracht. In deze brief aan de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst betuigen wij dat de intrekking niet rechtsgeldig is en vragen wij deze ongedaan te maken óf een wettelijke grond voor intrekking aan te dragen.

Ondanks onze vele pogingen daartoe, waarmee we niet zullen stoppen, moeten we er op dit moment helaas vanuit gaan dat er geen nadere afspraken met de Belastingdienst kunnen worden gemaakt over de inhuur van zzp’ers. Vanwege het risico op loonheffingen en verzuimboetes na 1 januari 2025, verwijzen wij u daarom nogmaals naar het Fiscaal Kompas zzp zorg, waarin een toelichting wordt gegeven op bestaande wet- en regelgeving en jurisprudentie en een richting waarin u kunt bewegen.

Zorgthuisnl uit haar zorgen over opheffen handhavingsmoratorium
(9 september 2024)

Op 12 september a.s. bespreekt de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid de situatie rond de arbeidsmarkt en de opheffing van het handhavingsmoratorium voor de Wet DBA per 1 januari 2025. De brancheorganisaties in de zorg zullen op hun passende wijzen hun bezorgdheid kenbaar maken. Zorgthuisnl maakt geen gebruik van lobbyisten in Den Haag. Daarom hebben wij, naast een lobbybrief aan de Minister van SZW, gemeend een brief aan de vaste Kamercommissie te moeten sturen om onze en uw zorgen te laten weten over de vertraagde invoering van de Wet Verduidelijking Arbeidsrelaties (Vbar) in relatie tot het opheffen van het moratorium. In de tussenperiode zal voor velen van u onduidelijk zijn wanneer sprake is van een (schijn)arbeidsovereenkomst en wanneer niet.

We vragen in de brief om heldere en werkbare wetgeving voor de inzet van zzp’ers in de zorg waarbij de continuïteit van zorg niet in gevaar komt, dus mét de mogelijkheid om een flexibele schil opnieuw vorm te geven. We vragen om een eenduidig handhavingsbeleid totdat de nieuwe wetgeving van kracht wordt.

Lobbybrief BOZ+ aan Minister SZW
De gezamenlijke brancheverenigingen in het BOZ+ (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) hebben op 25 juli 2024 een brief aan de minister van SZW gestuurd over de inzet van zzp-ers in de zorg. Met deze brief proberen wij meer ruimte te creëren zodat u zich beter kunt voorbereiden op de nieuwe wetgeving omtrent inzet van zzp-ers (Vbar). Daarover bestaat nog veel onduidelijkheid en ook de beoordeling van de belastingdienst blijkt niet eensluidend. In de brief wordt nogmaals de problematiek en de mogelijke gevolgen geschetst van de onduidelijke situatie voor zorgaanbieders in de periode van 1 januari 2025 (beoogde datum opheffing handhavingsmoratorium) en de ingangsdatum van de nieuwe Wet Vbar, die op 1 januari 2026 is gesteld. Omdat begin september hierover ronde tafelgesprekken en een arbeidsmarktoverleg plaatsvinden, hebben wij het nodig gevonden daarop invloed uit te oefenen middels deze brief.

U kunt hier de brief inzien: Lobbybrief Minister SZW inzet zzp-ers in de zorg. Een afschrift van deze brief is gegaan naar de minister van VWS en de staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst.

Fiscaal kompas (voorheen: fiscaal kader)
Het fiscaal kompas d.d. 1 juli 2024 is gepubliceerd en geeft achtergrond en uitleg over de inhuur van zorgprofessionals. De gezamenlijke brancheverenigingen in het BOZ+ (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) hebben besloten om samen met Deloitte het al eerder gepubliceerde Stappenplan met handleiding (zie hieronder) gedetailleerd toe te lichten in een Fiscaal Kompas, zodat u zich beter kunt voorbereiden richting het einde van het handhavingsmoratorium per januari 2025. Het Fiscaal Kompas betreft een dynamisch document dat uitleg en achtergronden geeft op basis van bestaande wet- en regelgeving en jurisprudentie. Het kan naar de toekomst worden aangepast als de actualiteit daarom vraagt.

Heeft u nog vragen, mailt u dan naar verzamelpunt@brancheorganisatieszorg.nl

Stappenplan met handreiking, webinar en Q&A
Eerder al, eind mei 2024, is door de zes brancheverenigingen overgegaan tot publicatie van een stappenplan met handreiking. Dit stuk is gebaseerd op de zienswijze van de samenwerkende zorgbranches en Deloitte op bestaande fiscale wetgeving en jurisprudentie voor de loonheffingen. Het ondersteunt u bij de evaluatie en herijking van uw beleid over de inhuur van zzp’ers en de gesprekken met resp. verantwoording aan de Belastingdienst. Het einde van het handhavingsmoratorium is per januari 2025.
Het stappenplan met handreiking is op 13 juni 2024 toegelicht in een webinar. U kunt dat via deze link terugkijken.  De sheets die tijdens dat webinar gebruikt zijn, vindt u hier.
De vragen die voor en na het webinar zijn gesteld, worden behandeld in deze publicatie met veelgestelde vragen.

Voorgeschiedenis en intentieverklaring
De Belastingdienst heeft begin november 2022 de door Zorgthuisnl doorontwikkelde modelovereenkomst voor de inzet van zzp’ers op extramurale Wlz- en Zvw-zorg goedgekeurd. Dat model kan gebruikt worden in de jaren 2023 en 2024. Leest u meer in de volgende paragraaf over dat model (incl. download).
Behalve dat model, is door zes brancheorganisaties in de zorg (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) een fiscaal kader voor de solistisch werkende zorgverlener voorgelegd aan het kabinet.  U kunt hier de aanbiedingsbrief en het fiscaal kader inzien (vertrouwelijke stukken).
Op 6 juli 2023 is door de ministeries van VWS, SZW, Financiën en de Belastingdienst en de bestuurder van Zorgthuisnl en de voorzitters van BoZ-brancheverenigingen in de zorg (ActiZ, de Nederlandse ggz, NFU (academische ziekenhuizen), NVZ (algemene ziekenhuizen), VGN (gehandicaptenzorg)) een samenwerkingsverklaring ondertekend over de kwalificatie en inzet van zzp’ers. Via het eveneens afgesproken periodieke overleg tussen deze partijen wordt momenteel een en ander verder geoperationaliseerd, met als doel dat een half jaar na algemene publicatie van dat fiscaal kader langs de ontwikkelde lijnen gewerkt kan gaan worden (in de loop van 2024).
De verwachting was dat op 31 januari 2024 het Fiscaal Kader ZZP Zorg als onderdeel van het Beheersingsmodel Zorg, met ondersteunend materiaal gepubliceerd zou kunnen worden, maar er bleek onvoldoende gezamenlijk draagvlak voor het uitbrengen van het fiscaal kader in die vorm. Na inschakeling (april 2024) van een externe daartoe, is geconstateerd dat van de kant van de ministeries/Belastingdienst onvoldoende rugdekking gegeven zal worden bij toepassing van het Fiscaal kader.
Tegen deze achtergrond hebben de zes brancheverenigingen (BoZ+) besloten voorlopig zonder die partijen verder te werken aan materiaal voor hun leden op weg naar een genormeerde inzet van externe zorgprofessionals. Bovenstaande stukken zijn daarvan het resultaat (Fiscaal Kompas, Stappenplan met handreiking, webinar, Q&A).

Goedgekeurde modelovereenkomst thuiszorg via zorginstelling
Voor de jaren 2023 en 2024 heeft de Belastingdienst het doorontwikkelde model voor de inzet van zelfstandig zorgverleners goedgekeurd, als opvolger van het model uit 2015 met nr. 9015550000-08 (zie hieronder).
Leest u hier de brief van de Belastingdienst van 7 december 2022 (met name de alinea waarin uiteen gezet wordt dat het model het voordeel van de twijfel krijgt).
Het model staat op de site van de Belastingdienst of u kunt het hier downloaden. Het wordt vooraf gegaan door de beoordeling van de Belastingdienst en daar ziet u ook welke tekst/nummer u bij gebruik op de overeenkomst moet vermelden: ‘Deze overeenkomst is gebaseerd op de door de Belastingdienst op 1 januari 2023 onder nummer 905-2022-95608-1-0 beoordeelde overeenkomst.‘.
Als word-document kunt u het model hier downloaden 

Leest u ook de informatie die we hebben opgenomen bij de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties.

Aan het Handboek loonheffingen (Belastingdienst) is een bijlage toegevoegd over het gezagscriterium/beoordeling gezagsverhouding; we raden u aan die pagina’s door te nemen. Kijkt u achterin, vanaf pagina 512.

Internetconsultatie wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
Hierboven schreven we over het sectoraal fiscaal kader. De gezamenlijke zorgbranches (Zorgthuisnl, ActiZ, VGN, de Nederlandse ggz, NVZ en NFU; die laatste vijf werken samen als BoZ) hebben op 6 juli 2023 samenwerkingsafspraken gemaakt met het kabinet over een juiste inzet van zzp’ers in de zorg. Het Fiscaal kader ZZP Zorg bevat een concreet normenkader voor een juiste inzet van zzp’ers en het tegengaan van schijnzelfstandigheid. Inhuur van zzp’ers zou zich moeten beperken tot ziek, piek en uniek. Verder worden aan zzp’ers naast kwaliteitseisen (Wkkgz), ook eisen gesteld aan ondernemerschap. Vlak voor het uitbrengen van het kader, op 6 oktober 2023, is het wetsontwerp Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden in internetconsultatie gegaan. De zorgbranches constateren dat het wetsontwerp van het ministerie van SZW in de huidige vorm voor de zorgsector de inzet van zzp’ers vrijwel onmogelijk maakt.
Daarom hebben Zorgthuisnl en de BoZ-brancheorganisaties de minister van SZW (medeondertekenaar van de samenwerkingsverklaring rond het fiscaal kader) om uitleg gevraagd. U kunt hier die brief downloaden.
Ook hebben Zorgthuisnl en de BoZ-brancheorganisaties gezamenlijk gereageerd op de internetconsultatie. Ook dat document kunt u downloaden.
Eind mei 2024 werd bekend dat dit wetsvoorstel niet eerder dan 2026 in werking zal treden.

Modelovereenkomst zzp: bestaande overeenkomst, doorlopend ná 1 januari 2023
Heeft u een overeenkomst met een zzp’er die gebaseerd is op de oude modelovereenkomst (geldig tot en met 2022), dan geeft die nog steeds zekerheid over de arbeidsrelatie (dus ook ná 1 januari 2023) totdat de overeenkomst tussen partijen wordt beëindigd of zodanig wordt aangepast dat sprake is van een nieuwe overeenkomst.

2015
In de loop van 2015 heeft de Belastingdienst deze overeenkomsten beoordeeld. Deze beoordeling is bij de Belastingdienst op 14–10-2015 geregistreerd onder nummer 9015550000-08.

In de periode voorafgaand aan de registratie van deze voorbeeldovereenkomst was het al mogelijk om de overeenkomst te gebruiken. Dat exemplaar treft u aan onder de link en is identiek aan de overeenkomst die beoordeeld is door de Belastingdienst en op de site van de Belastingdienst is te downloaden. Bij het gebruik van een door de Belastingdienst beoordeelde voorbeeldovereenkomst, moet de daadwerkelijk gebruikte overeenkomst verwijzen naar het door de Belastingdienst toegekende nummer van het beoordeelde model. Daarvoor dient in de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer steeds de volgende tekst te worden gebruikt: “Deze overeenkomst is gelijkluidend aan de door de Belastingdienst onder nummer 9015550000-08 beoordeelde overeenkomst, geregistreerd op 14-10-2015.”Wijzigingen in de tekst van de door de Belastingdienst beoordeelde overeenkomst, kunnen gevolgen hebben voor de loonheffingen. Gebruikt u de overeenkomsten onder de linkjes, dan dient u bovendien aan te geven dat de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gelijk is aan de door de Belastingdienst beoordeelde overeenkomst.

2018
Van onze juridische partners hebben we tekstsuggesties ontvangen om op te nemen in de overeenkomst, in verband met de inwerkingtreding van de AVG (2018).  Omdat dat wel een wijziging van de modelovereenkomst inhoudt, hebben we de tekst niet in de overeenkomst verwerkt. Klikt u hier voor de tekstsuggesties; u kunt die in ieder geval via een email aan de zzp’er vastleggen.

Kamer neemt moties aan om onrust over zzp’ers te verminderen
(7 oktober 2024)

Er is veel onrust ontstaan onder zzp’ers en opdrachtgevers naar aanleiding van het opheffing van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025. Opdrachtgevers zien preventief af van samenwerking met zzp’ers of lopen aan tegen zzp’ers die niet in dienst willen treden. Omdat wij ons ernstig zorgen maken over de gevolgen hiervan op de zorgverlening, hebben wij diverse brieven geschreven om de aandacht van de verschillende ministeries en de belastingdienst daarop te vestigen. Mede naar aanleiding daarvan heeft de Kamer op 25 september 2024 de volgende moties aangenomen, waardoor er wellicht een koerswijziging komt om de rust terug te brengen. Daartoe zijn in de Kamer moties aangenomen:

  • om een zachtere landing te introduceren bij het opheffen van het handhavingsmoratorium door voorlopig, voor in ieder geval één jaar, risicogericht te gaan handhaven, met de focus op probleemgevallen zoals gedwongen zelfstandigheid, onderbetaling, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratieconstructies, door naheffingen op te leggen bij deze probleemgevallen; en om in de overige gevallen bij de keuze van inzet van handhavingsinstrumenten, waaronder een waarschuwing vooraf, zo veel als mogelijk rekening te houden met de menselijke maat en maatwerk;
  • om voor 1 november 2024 een duidelijk afwegingskader voor handhaving te publiceren op de website van de Belastingdienst;
  • om in de handhaving coulant om te gaan met onbewust onbekwame zelfstandigen en niet direct over te gaan tot het opleggen van boetes bij deze categorie opdrachtgevers en opdrachtnemers;
  • om te faciliteren dat vooroverleg (met de Belastingdienst) over beoordeling van arbeidsrelaties een belangrijk onderdeel wordt van het verkrijgen van duidelijkheid vooraf;
  • om reeds goedgekeurde modelovereenkomsten effectief van kracht te laten blijven na 1 januari 2025.

Het Kabinet is nu aan zet.

Handhaving op inzet zzp’ers per 1 januari 2025
(23 september 2024)

De eerste helft van september hebben de Minister en Staatssecretaris van Financiën met de Tweede kamer gesproken over het afschaffen van het handhavingsmoratorium zzp. Ondanks onze brieven aan de Minister en de vaste Kamercommissie voor SZW, blijft het zoals het is. Met als doel ‘het herstellen van de balans op de arbeidsmarkt en het toekomstbestendiger maken van regels rondom het werken met zelfstandigen’, wordt er volledig gehandhaafd per 1 januari 2025. Daarbij kunnen er met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 loonheffingen en verzuimboetes worden opgelegd. Wel zijn er ondersteunende maatregelen afgesproken, namelijk:

  • Aangepast boetebeleid: er worden geen vergrijpboetes opgelegd in 2025 als u aantoonbaar kan laten zoen dat de organisatie bezig is met het verkleinen van schijnzelfstandigheid. Let op: er worden wel verzuimboetes opgelegd (10% van de verschuldigde loonheffing met een maximum van €5.514).
  • Uitfasering modelovereenkomsten: nieuwe modelovereenkomsten worden niet meer in behandeling genomen. Bestaande modelovereenkomsten worden geëerbiedigd tot einddatum goedkeuring Belastingdienst.
  • Publieksvoorlichting: in de vorm van rijksbrede publiekscommunicatie, praktijkvoorbeelden en een marktteam (voor informatie en het voorleggen van overeenkomsten).

Modelovereenkomsten
Op dit moment zijn er twee modelovereenkomsten die door de Belastingdienst zijn goedgekeurd en in de thuiszorg worden gebruikt.

  • De Modelovereenkomst voor extramurale thuiszorg via een zorgorganisatie. Deze is door Zorgthuisnl met de Belastingdienst afgesproken en loopt tot 1 januari 2025. Over deze modelovereenkomst gaan wij op 2 oktober a.s. in gesprek met de Belastingdienst om te kijken of wij deze nog kunnen verlengen. Niet zeker is of de Belastingdienst deze modelovereenkomst ziet als een nieuwe overeenkomst die niet meer wordt behandeld, of als een bestaande die nog kan worden verlengd.
  • De Modelovereenkomst van De Nederlandse Zorg Bemiddelaar voor inzet van zzp’ers in de Zvw, Wlz en de Wmo. Deze is intra- en extramuraal toepasbaar en is met de Belastingdienst afgesproken voor de periode 8 maart 2023 tot 8 maart 2028. In april van dit jaar heeft de Belastingdienst deze overeenkomst per direct ingetrokken zonder dat zij hiervoor een rechtsgrond hebben gegeven. Dit heeft mogelijk bij u geleid tot onzekerheid over de status en onduidelijkheid over de overeenkomst van opdracht. In deze brief aan de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst betuigen wij dat de intrekking niet rechtsgeldig is en vragen wij deze ongedaan te maken óf een wettelijke grond voor intrekking aan te dragen.

Ondanks onze vele pogingen daartoe, waarmee we niet zullen stoppen, moeten we er op dit moment helaas vanuit gaan dat er geen nadere afspraken met de Belastingdienst kunnen worden gemaakt over de inhuur van zzp’ers. Vanwege het risico op loonheffingen en verzuimboetes na 1 januari 2025, verwijzen wij u daarom nogmaals naar het Fiscaal Kompas zzp zorg, waarin een toelichting wordt gegeven op bestaande wet- en regelgeving en jurisprudentie en een richting waarin u kunt bewegen.

Zorgthuisnl uit haar zorgen over opheffen handhavingsmoratorium
(9 september 2024)
Op 12 september a.s. bespreekt de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid de situatie rond de arbeidsmarkt en de opheffing van het handhavingsmoratorium voor de Wet DBA per 1 januari 2025. De brancheorganisaties in de zorg zullen op hun passende wijzen hun bezorgdheid kenbaar maken. Zorgthuisnl maakt geen gebruik van lobbyisten in Den Haag. Daarom hebben wij, naast een lobbybrief aan de Minister van SZW, gemeend een brief aan de vaste Kamercommissie te moeten sturen om onze en uw zorgen te laten weten over de vertraagde invoering van de Wet Verduidelijking Arbeidsrelaties (Vbar) in relatie tot het opheffen van het moratorium. In de tussenperiode zal voor velen van u onduidelijk zijn wanneer sprake is van een (schijn)arbeidsovereenkomst en wanneer niet.

We vragen in de brief om heldere en werkbare wetgeving voor de inzet van zzp’ers in de zorg waarbij de continuïteit van zorg niet in gevaar komt, dus mét de mogelijkheid om een flexibele schil opnieuw vorm te geven. We vragen om een eenduidig handhavingsbeleid totdat de nieuwe wetgeving van kracht wordt.

Lobbybrief BOZ+ aan Minister SZW

De gezamenlijke brancheverenigingen in het BOZ+ (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) hebben op 25 juli 2024 een brief aan de minister van SZW gestuurd over de inzet van zzp-ers in de zorg. Met deze brief proberen wij meer ruimte te creëren zodat u zich beter kunt voorbereiden op de nieuwe wetgeving omtrent inzet van zzp-ers (Vbar). Daarover bestaat nog veel onduidelijkheid en ook de beoordeling van de belastingdienst blijkt niet eensluidend. In de brief wordt nogmaals de problematiek en de mogelijke gevolgen geschetst van de onduidelijke situatie voor zorgaanbieders in de periode van 1 januari 2025 (beoogde datum opheffing handhavingsmoratorium) en de ingangsdatum van de nieuwe Wet Vbar, die op 1 januari 2026 is gesteld. Omdat begin september hierover ronde tafelgesprekken en een arbeidsmarktoverleg plaatsvinden, hebben wij het nodig gevonden daarop invloed uit te oefenen middels deze brief.

U kunt hier de brief inzien: Lobbybrief Minister SZW inzet zzp-ers in de zorg. Een afschrift van deze brief is gegaan naar de minister van VWS en de staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst.

Fiscaal kompas (voorheen: fiscaal kader)

Het fiscaal kompas d.d. 1 juli 2024 is gepubliceerd en geeft achtergrond en uitleg over de inhuur van zorgprofessionals. De gezamenlijke brancheverenigingen in het BOZ+ (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) hebben besloten om samen met Deloitte het al eerder gepubliceerde Stappenplan met handleiding (zie hieronder) gedetailleerd toe te lichten in een Fiscaal Kompas, zodat u zich beter kunt voorbereiden richting het einde van het handhavingsmoratorium per januari 2025. Het Fiscaal Kompas betreft een dynamisch document dat uitleg en achtergronden geeft op basis van bestaande wet- en regelgeving en jurisprudentie. Het kan naar de toekomst worden aangepast als de actualiteit daarom vraagt.

Heeft u nog vragen, mailt u dan naar verzamelpunt@brancheorganisatieszorg.nl

Stappenplan met handreiking, webinar en Q&A
Eerder al, eind mei 2024, is door de zes brancheverenigingen overgegaan tot publicatie van een stappenplan met handreiking. Dit stuk is gebaseerd op de zienswijze van de samenwerkende zorgbranches en Deloitte op bestaande fiscale wetgeving en jurisprudentie voor de loonheffingen. Het ondersteunt u bij de evaluatie en herijking van uw beleid over de inhuur van zzp’ers en de gesprekken met resp. verantwoording aan de Belastingdienst. Het einde van het handhavingsmoratorium is per januari 2025.
Het stappenplan met handreiking is op 13 juni 2024 toegelicht in een webinar. U kunt dat via deze link terugkijken.  De sheets die tijdens dat webinar gebruikt zijn, vindt u hier.
De vragen die voor en na het webinar zijn gesteld, worden behandeld in deze publicatie met veelgestelde vragen.

Voorgeschiedenis en intentieverklaring
De Belastingdienst heeft begin november 2022 de door Zorgthuisnl doorontwikkelde modelovereenkomst voor de inzet van zzp’ers op extramurale Wlz- en Zvw-zorg goedgekeurd. Dat model kan gebruikt worden in de jaren 2023 en 2024. Leest u meer in de volgende paragraaf over dat model (incl. download).
Behalve dat model, is door zes brancheorganisaties in de zorg (Zorgthuisnl, ActiZ, de Nederlandse GGZ, VGN, NFU en NVZ) een fiscaal kader voor de solistisch werkende zorgverlener voorgelegd aan het kabinet.  U kunt hier de aanbiedingsbrief en het fiscaal kader inzien (vertrouwelijke stukken).
Op 6 juli 2023 is door de ministeries van VWS, SZW, Financiën en de Belastingdienst en de bestuurder van Zorgthuisnl en de voorzitters van BoZ-brancheverenigingen in de zorg (ActiZ, de Nederlandse ggz, NFU (academische ziekenhuizen), NVZ (algemene ziekenhuizen), VGN (gehandicaptenzorg)) een samenwerkingsverklaring ondertekend over de kwalificatie en inzet van zzp’ers. Via het eveneens afgesproken periodieke overleg tussen deze partijen wordt momenteel een en ander verder geoperationaliseerd, met als doel dat een half jaar na algemene publicatie van dat fiscaal kader langs de ontwikkelde lijnen gewerkt kan gaan worden (in de loop van 2024).
De verwachting was dat op 31 januari 2024 het Fiscaal Kader ZZP Zorg als onderdeel van het Beheersingsmodel Zorg, met ondersteunend materiaal gepubliceerd zou kunnen worden, maar er bleek onvoldoende gezamenlijk draagvlak voor het uitbrengen van het fiscaal kader in die vorm. Na inschakeling (april 2024) van een externe daartoe, is geconstateerd dat van de kant van de ministeries/Belastingdienst onvoldoende rugdekking gegeven zal worden bij toepassing van het Fiscaal kader.
Tegen deze achtergrond hebben de zes brancheverenigingen (BoZ+) besloten voorlopig zonder die partijen verder te werken aan materiaal voor hun leden op weg naar een genormeerde inzet van externe zorgprofessionals. Bovenstaande stukken zijn daarvan het resultaat (Fiscaal Kompas, Stappenplan met handreiking, webinar, Q&A).

Goedgekeurde modelovereenkomst thuiszorg via zorginstelling
Voor de jaren 2023 en 2024 heeft de Belastingdienst het doorontwikkelde model voor de inzet van zelfstandig zorgverleners goedgekeurd, als opvolger van het model uit 2015 met nr. 9015550000-08 (zie hieronder).
Leest u hier de brief van de Belastingdienst van 7 december 2022 (met name de alinea waarin uiteen gezet wordt dat het model het voordeel van de twijfel krijgt).
Het model staat op de site van de Belastingdienst of u kunt het hier downloaden. Het wordt vooraf gegaan door de beoordeling van de Belastingdienst en daar ziet u ook welke tekst/nummer u bij gebruik op de overeenkomst moet vermelden: ‘Deze overeenkomst is gebaseerd op de door de Belastingdienst op 1 januari 2023 onder nummer 905-2022-95608-1-0 beoordeelde overeenkomst.‘.
Als word-document kunt u het model hier downloaden 

Leest u ook de informatie die we hebben opgenomen bij de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties.

Aan het Handboek loonheffingen (Belastingdienst) is een bijlage toegevoegd over het gezagscriterium/beoordeling gezagsverhouding; we raden u aan die pagina’s door te nemen. Kijkt u achterin, vanaf pagina 512.

 

Internetconsultatie wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
Hierboven schreven we over het sectoraal fiscaal kader. De gezamenlijke zorgbranches (Zorgthuisnl, ActiZ, VGN, de Nederlandse ggz, NVZ en NFU; die laatste vijf werken samen als BoZ) hebben op 6 juli 2023 samenwerkingsafspraken gemaakt met het kabinet over een juiste inzet van zzp’ers in de zorg. Het Fiscaal kader ZZP Zorg bevat een concreet normenkader voor een juiste inzet van zzp’ers en het tegengaan van schijnzelfstandigheid. Inhuur van zzp’ers zou zich moeten beperken tot ziek, piek en uniek. Verder worden aan zzp’ers naast kwaliteitseisen (Wkkgz), ook eisen gesteld aan ondernemerschap. Vlak voor het uitbrengen van het kader, op 6 oktober 2023, is het wetsontwerp Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden in internetconsultatie gegaan. De zorgbranches constateren dat het wetsontwerp van het ministerie van SZW in de huidige vorm voor de zorgsector de inzet van zzp’ers vrijwel onmogelijk maakt.
Daarom hebben Zorgthuisnl en de BoZ-brancheorganisaties de minister van SZW (medeondertekenaar van de samenwerkingsverklaring rond het fiscaal kader) om uitleg gevraagd. U kunt hier die brief downloaden.
Ook hebben Zorgthuisnl en de BoZ-brancheorganisaties gezamenlijk gereageerd op de internetconsultatie. Ook dat document kunt u downloaden.
Eind mei 2024 werd bekend dat dit wetsvoorstel niet eerder dan 2026 in werking zal treden.

Modelovereenkomst zzp: bestaande overeenkomst, doorlopend ná 1 januari 2023
Heeft u een overeenkomst met een zzp’er die gebaseerd is op de oude modelovereenkomst (geldig tot en met 2022), dan geeft die nog steeds zekerheid over de arbeidsrelatie (dus ook ná 1 januari 2023) totdat de overeenkomst tussen partijen wordt beëindigd of zodanig wordt aangepast dat sprake is van een nieuwe overeenkomst.

 

2015
In de loop van 2015 heeft de Belastingdienst deze overeenkomsten beoordeeld. Deze beoordeling is bij de Belastingdienst op 14–10-2015 geregistreerd onder nummer 9015550000-08.

In de periode voorafgaand aan de registratie van deze voorbeeldovereenkomst was het al mogelijk om de overeenkomst te gebruiken. Dat exemplaar treft u aan onder de link en is identiek aan de overeenkomst die beoordeeld is door de Belastingdienst en op de site van de Belastingdienst is te downloaden. Bij het gebruik van een door de Belastingdienst beoordeelde voorbeeldovereenkomst, moet de daadwerkelijk gebruikte overeenkomst verwijzen naar het door de Belastingdienst toegekende nummer van het beoordeelde model. Daarvoor dient in de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer steeds de volgende tekst te worden gebruikt: “Deze overeenkomst is gelijkluidend aan de door de Belastingdienst onder nummer 9015550000-08 beoordeelde overeenkomst, geregistreerd op 14-10-2015.”Wijzigingen in de tekst van de door de Belastingdienst beoordeelde overeenkomst, kunnen gevolgen hebben voor de loonheffingen. Gebruikt u de overeenkomsten onder de linkjes, dan dient u bovendien aan te geven dat de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gelijk is aan de door de Belastingdienst beoordeelde overeenkomst.

2018
Van onze juridische partners hebben we tekstsuggesties ontvangen om op te nemen in de overeenkomst, in verband met de inwerkingtreding van de AVG (2018).  Omdat dat wel een wijziging van de modelovereenkomst inhoudt, hebben we de tekst niet in de overeenkomst verwerkt. Klikt u hier voor de tekstsuggesties; u kunt die in ieder geval via een email aan de zzp’er vastleggen.