Toezicht IGJ
Iedereen in Nederland moet kunnen vertrouwen op goede gezondheidszorg en jeugdhulp. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd(IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg en jeugdhulp in Nederland.
Lees meer
Kennisbank
Iedereen in Nederland moet kunnen vertrouwen op goede gezondheidszorg en jeugdhulp. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd(IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg en jeugdhulp in Nederland.
Lees meer
In de nieuwsbrief komen de volgende items aan de orde: Privé-situatie belangrijkste reden van vertrek in VVT; Flexibel personeel in alle contractvormen; De taal van eigen regie; Concept handboek Ervaringsmeting Generiek Kompas; Praktijkvoorbeeld bouwsteen 2: Netwerk Nonna; Ook bij DSW is de inzet van helpenden mogelijk; Zorg zonder afval; Toolkits zorgtechnologie in ouderenzorg; De Mond Niet Vergeten!
Lees meer
Vorige week verscheen het landelijk uitstroomonderzoek van RegioPlus. Daaruit blijkt dat in tegenstelling tot andere branches in zorg en welzijn, de privésituatie de belangrijkste reden is om een organisatie te verlaten.
Lees meer
Niet iedere zorgaanbieder hoeft een Raad van Toezicht te hebben. Vanaf 1 januari 2022 geldt dat alle zorgaanbieders met meer dan 10 zorgverleners die zorg, of een dienst als omschreven in de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet leveren, een toezichthoudend orgaan moeten hebben.
Lees meer
Per 1 juli 2024 is het Generiek kompas "Samen werken aan kwaliteit van bestaan" ingediend bij het Zorginstituut. Dit vervangt vanaf deze datum het kwaliteitskader verpleeghuiszorg, kwaliteitskader wijkverpleging en addendum voor Wlz-zorg thuis.
Lees meer
Er is veel onrust ontstaan onder zzp’ers en opdrachtgevers naar aanleiding van het opheffing van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025. Opdrachtgevers zien preventief af van samenwerking met zzp’ers of lopen aan tegen zzp’ers die niet in dienst willen treden.
Lees meer
In de praktijk zijn er verschillende middelen om de hoogste kwaliteit van zorg te leveren. Dit zijn bijvoorbeeld zorgstandaarden, richtlijnen en protocollen. Deze vormen het uitgangspunt van het professioneel handelen van de zorgverleners en helpen hen een keuze te maken voor de juiste zorg.
Lees meer
In iedere organisatie zijn er, geschreven of ongeschreven, afspraken en regels over doelstellingen en over wat er gedaan moet worden en de wijze waarop. Bijvoorbeeld hoe beslissingen tot stand komen en wie ze mag nemen of de eisen waar een zorgplan aan moet voldoen.
Lees meer
Aanbieders in de verpleeghuiszorg meten clientervaringen met de Totaalscore Verpleeghuiszorg.
Lees meer
In dit addendum is beschreven wat cliënten, zorgprofessionals, zorgaanbieders en verzekeraars hebben afgesproken over wat goede zorg is en het vormt de basis voor toezicht en verantwoording. Het doel van het addendum is drieledig. Ten eerste beschrijft het addendum wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van langdurige zorg thuis met een Wlz-indicatie.
Lees meer