Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Terug naar overzicht
Nieuwsbrief

Informatie uit de nieuwsbrief van week 14, 2025

01 april 2025

Inzicht in pensioen medewerker bij verandering uren
Als een medewerker meer of minder uren gaat werken heeft dit gevolgen voor het pensioen. Om daar inzicht in te krijgen kunt u medewerkers verwijzen naar deze rekentool van PFZW, waarmee wordt berekend hoeveel pensioen er dan meer of minder wordt opgebouwd (bij gelijkblijvend uurloon).

 

Analyse verzuimduur 2024
Het blijft interessant om te kijken naar de verzuimontwikkeling in de zorg. Omdat u niet allemaal aangesloten bent bij Vernet, vindt u hier de verzuimanalyse van Vernet.
In het kort komen daaruit de volgende zaken naar voren:

  • Het hoge verzuimniveau wordt voornamelijk veroorzaakt door een veel hoger langdurig verzuim.
  • Bij medewerkers van 56 jaar en ouder is de toename het grootst.
  • Het meeste verzuim komt voor bij contracten tussen 40% en 80%.

Wat betreft het extra langdurig verzuim (langer dan een jaar) zien we dit:

  • Medewerkers van 56 jaar en ouder hebben het meest (extra) langdurig verzuim en daar is ook de grootste stijging te zien.
  • Jongeren onder de 26 jaar zijn het minst langdurig ziek, maar er is wel een stijging te zien.
  • De groep in de deeltijdklasse 40-60% heeft het meest extra langdurig verzuim.

Wat kunt u doen?
Het is interessant te kijken hoe uw eigen verzuim eruitziet en daar specifieke maatregelen op te treffen. Als het gaat om de medewerkers ouder dan 56 jaar, wordt in de nieuwe cao VVT een afweegkader opgenomen, waarover u tien jaar voor de AOW-leeftijd met uw medewerkers in gesprek gaat over de maatregelen die nodig zijn om langdurige uitval te voorkomen.
Opvallend is dat jongeren vaker langdurig verzuimen. Uiteraard is het gesprek met jongeren over wat zij nodig hebben om dat te voorkomen, cruciaal binnen uw organisatie.

 

Vertraging in afhandeling van de aanvraag WIA-uitkering
Als er een WIA-beoordeling moet plaatsvinden, dan weet u dat dit vanwege de forse achterstand bij het UWV soms lang kan duren. Daarom beoordeelde het UWV sinds januari dit jaar mensen onder de 62 jaar met voorrang, de zogenaamde ‘tijdelijk prioritering’. Dit zorgde echter voor vragen en onduidelijkheden. Daarom heeft het UWV deze voorrangregeling weer stopgezet. Het UWV streeft naar een wachttijd van zes maanden. Dit is voor werkgevers en werknemers heel onbevredigend. Wachtenden kunnen bij het UWV een verzoek doen om hulp bij re-integratie en een uitkeringsvoorschot. U kunt in het geval van een vertraging bij het UWV wel een ontslagvergunning aanvragen, die in een dergelijk geval met andere documenten dan de RIV-toets of WIA-beslissing moet worden onderbouwd. Meer over ontslag na twee jaar arbeidsongeschiktheid leest u op de website van het UWV en bij punt 1.3.3.4 in de Uitvoeringsregels ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid.

 

Kwaliteitsbeelden
Vandaag is de laatste dag voor het indienen van de kwaliteitsgegevens vanuit het Generiek Kompas. Dit betreft de ervaringsgegevens en het kwaliteitsbeeld. Hopelijk heeft u dit inmiddels allemaal afgerond. Zo niet, zorg dan dat u dit zo snel mogelijk doet. Het opstellen van het kwaliteitsbeeld was dit jaar nieuw. Het is een leerproces waarin we met en van elkaar kunnen leren. Inmiddels zijn er vanuit diverse leden al mooie voorbeelden te vinden. Bekijkt u bijvoorbeeld het kwaliteitsbeeld van Senas Zorg, Actief Zorg en MIJ.

 

Dialoogsessie kleine zorgaanbieders bij VGZ
Afgelopen donderdag 27 maart vond de dialoogsessie kleine zorgaanbieders plaats bij zorgverzekeraar VGZ. Tijdens deze sessie werd aan de hand van vier stellingen de meerwaarde, innovatiekracht, flexibiliteit en kwaliteit van kleinere zorgaanbieders besproken. Zorgthuisnl was aanwezig samen met een flink aantal leden. De ervaring leert dat dialoogsessies een waardevolle manier zijn om over en weer begrip te creëren. Wij zetten ons ervoor in dat meer zorgverzekeraars hier navolging aan geven.

 

Nieuwe werkinstructie transformatiemiddelen
De IZA (AZWA) transformatiemiddelen zijn financiële middelen die beschikbaar worden gesteld door VWS om zorgtransformaties te ondersteunen en te versnellen. De werkinstructie voor het aanvragen van deze transformatiemiddelen is herzien. Met deze herziene versie zou de beoordeling van transformatieplannen efficiënter moeten verlopen en voor minder administratieve lasten moeten zorgen. Een andere wijziging in de werkinstructie is dat financiers gelijkwaardig aan tafel zitten. Bij plannen die betrekking hebben op het sociaal domein, is het de betreffende gemeente/de mandaatgemeente die expliciet goedkeuring moet geven voor de onderdelen die toezien op het sociaal domein, omdat zij verantwoordelijk zijn voor de structurele implementatie en daarmee mogelijke structurele kosten.