Geschilleninstantie stichting Zorggeschil
25 januari 2024Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot goede zorg. De overheid heeft daarom vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt en wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze wet heeft als doel de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
De Wkkgz stelt patiënten en patiënten in staat bij een conflictsituatie met de zorgverlener een onafhankelijke uitspraak af te dwingen via een geschillencommissie zorg . Voorheen was dit alleen mogelijk door een rechtsgang naar de kantonrechter.
De Wkkgz schrijft ook voor hoe zorgaanbieders dienen te gaan met incidenten en geschillen in de zorg. Per 1 januari 2017 is het voor alle zorgaanbieders verplicht aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie. Is een zorgaanbieder niet aangesloten dan geldt dit als één en kan de Inspectie voor de Gezondheidszorg een sanctie opleggen. De dader houdt verder in dat een zorgaanbieder gratis een klachtenfunctionaris beschikbaar moet stellen en een overeenkomst dient te sluiten met samenwerkende zorgverleners.
Stichting Zorggeschil is een erkende geschilleninstantie voor Zorg en Welzijn waarin vier zorgpartijen hun krachten gebundeld hebben: Zorgthuisnl, Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ), Vereniging Zorgklant Nederland (VZN) en Quasir (Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn) .
Leden van Zorgthuisnl zijn door hun lidmaatschap van de branchevereniging automatisch aangesloten bij Stichting Zorggeschil. Hieronder vindt u de details en infographic wanneer er een gescheiden is met een cliënt.
Adres:
Postbus 24018
3502 MA Utrecht
0561 618711 (Quasir)
9.00 tot 17.00 uur (ma t/m vr)
of
Secretariaat
Stichting Zorggeschil
Postbus 132
8430 AC Oosterwolde