Informatie uit de Nieuwsbrief van week 8, 2025
18 februari 2025Privé-situatie belangrijkste reden van vertrek in VVT
Vorige week verscheen het landelijk uitstroomonderzoek van RegioPlus. Daaruit blijkt dat in tegenstelling tot andere branches in zorg en welzijn, de privésituatie de belangrijkste reden is om een organisatie te verlaten. Denk hierbij aan redenen zoals mantelzorg, ziekte, reistijd, een verhuizing of loopbaanswitch.
Deze Factsheet van RegioPlus geeft inzicht in de vertrekredenen op sectorniveau. Deze kunt u gebruiken om binnen uw eigen organisatie het gesprek aan te gaan over de vertrekredenen en samen op zoek te gaan naar oplossingen om medewerkers te behouden.
Flexibel personeel in alle contractvormen
Bent u op zoek naar een oplossing om pieken en dalen in uw personeelsbezetting op te vangen? Een van onze leden, Standby Zorg, heeft een platform ontwikkeld dat zorgorganisaties verbindt met zorgverleners, ongeacht of zij werken als zelfstandige of in dienst zijn. Via dit platform kunnen medewerkers in loondienst tussen zorgorganisaties worden uitgeleend, waardoor ervoor wordt gezorgd dat teams altijd optimaal bezet zijn. Daarnaast kunt u via dit platform eenvoudig een uitzendkracht of zzp’er inplannen.
Bent u geïnteresseerd in een manier om samen te zorgen dat de juiste zorg altijd op het juiste moment beschikbaar is? Dan kunt u kosteloos een dienst op het platform plaatsen. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Peter Merkx via 06-18440098 of peter.merkx@standbyzorg.nl.
De taal van eigen regie
Vanuit het Generiek Kompas, en zorg breed, wordt steeds meer gesproken over termen als eigen regie, zelfredzaamheid en reablement. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in en wat is het verschil? Op de website van Zorg voor Beter vindt u een leidraad waarin ze meer toelichting geven op deze begrippen. Dit kan helpen om zorgmedewerkers beter mee te nemen in de veranderingen die nodig zijn.
Concept handboek Ervaringsmeting Generiek Kompas
Per 2025 is er een nieuw meetinstrument beschikbaar om jaarlijks de ervaringen van mensen met een zorgvraag, mantelzorgers en/of naasten kunnen te meten. Dit is een uitwerking van een van de afspraken uit het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ die veldpartijen hebben gemaakt. In het landelijk meetinstrument staan de behoeftes van de mensen en de kwaliteit van bestaan hierbij centraal. De eerste meting vindt dit jaar plaats (verslagjaar2025). Dit instrument vervangt de oude instrumenten vanuit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg (totaalscore) en het kwaliteitskader wijkverpleging (PREM).
Een afvaardiging van mensen met een zorgvraag, professionals, organisaties en financiers hebben meegedacht in de ontwikkeling van de vragenlijst. Deze vragenlijst is afgelopen najaar getoetst bij negen organisaties uit de praktijk. Na de pilot zijn een aantal kleine aanpassingen gedaan. De definitieve vragenlijst bestaat uit 10 vragen voor de mens met een zorgvraag, 2 voor de mantelzorger/naaste, twee open velden (compliment en verbeterpunt) en de NPS-vraag (aanbevelingsvraag). Het meetinstrument helpt organisaties en professionals bij leren en ontwikkelen, draagt bij aan keuze informatie voor mensen met een zorgvraag en biedt informatie voor de zorginkoop.
Vanaf 2025 zijn organisaties verplicht om ervaringen van mensen met een zorgvraag op te halen via dit nieuwe instrument. Afhankelijk van de keuze, kan de vragenlijst digitaal, schriftelijk of mondeling worden afgenomen.
Het Zorginstituut Nederland werkt momenteel nog aan een formele toets voor opname in het Register. Aangezien organisaties al vanaf 1 januari 2025 kunnen meten met dit instrument, delen we nu alvast het concept. Daarbij de expliciete vermelding dat dit nog geen officieel goedgekeurd handboek is.
Praktijkvoorbeeld bouwsteen 2: Netwerk Nonna
In ieder leven ontstaan zorgvragen, van een helpende hand tot intensieve zorgvraag. Mantelzorgers, naasten, vrijwilligers en eventueel aanvullend professionals bieden hulp en ondersteuning. Ook technologie en hulpmiddelen kunnen een antwoord geven op de vraag. Samen vormt dit het netwerk. Dit kan een netwerk rondom de mens met een zorgvraag zijn of een netwerk tussen professionals. Vanuit het Generiek Kompas geloven we in de kracht van samenwerking en leren van elkaar. Door praktijkvoorbeelden te delen, inspireren we anderen en versterken we samen de zorg. In dit artikel staat Netwerk Nonna centraal, een samenwerkingsverband van 14 organisaties in de ouderenzorg in de regio Nijmegen.
Ook bij DSW is de inzet van helpenden mogelijk
Zorgverzekeraar DSW geeft aan dat zij zich, net als de andere zorgverzekeraars, gecommitteerd hebben aan de uniforme voorwaarden waaronder helpenden, leerlingen en stagiaires ingezet kunnen worden in de wijkverpleging. De overeenkomst met DSW doet/deed anders vermoeden. In de overeenkomst staat een minimale eis van niveau 3 vermeld. Nadat wij hier vragen over hadden gesteld bij DSW, heeft DSW in een mail aan Zorgthuisnl aangegeven dat zij per abuis de landelijke afspraken nog niet verwerkt hebben in de overeenkomsten wijkverpleging. Wanneer u als aanbieder zwart op wit de bevestiging wilt hebben dat u ook bij DSW helpenden in kunt zetten, dan kunt u zich hiervoor bij DSW melden. DSW bevestigt dan richting u dat zij zich committeren aan de uniforme voorwaarden. In hun contracteerbeleid voor 2026 zal dit ook expliciet vermeld worden.
Zorg zonder afval
Wil je ook minder afval en betere afvalscheiding binnen jouw organisatie? En meer afvalbewustzijn bij medewerkers en cliënten? Doe dan mee met de campagneweek Zorg zonder Afval! Deze loopt van 19 t/m 23 mei. Deelnemers ontvangen gratis een online toolkit met actiematerialen.
Toolkits zorgtechnologie in ouderenzorg
De implementatie en opschaling van technologie in de langdurige zorg vraagt veel van zorgorganisaties. Het beïnvloedt zorgprocessen en de manier van werken aanzienlijk. Om zorgorganisaties hierbij te ondersteunen, hebben Waardigheid en trots voor de toekomst (W&tt, programma Vilans) en Zorgvernieuwing in Versnelling (ZVIV) vijf praktische implementatietoolkits ontwikkeld. Deze toolkits bieden een stappenplan met gerichte tips en hulpmiddelen, afgestemd op specifieke zorgprocessen. Zo kunnen zorgverleners leren van eerdere ervaringen en valkuilen vermijden. De toolkits zijn nu beschikbaar om organisaties te begeleiden bij verandering en implementatie.
De Mond Niet Vergeten!
De stichting De Mond Niet Vergeten! zet zich in voor goede mondzorg voor kwetsbare ouderen in de thuissituatie. De mondverzorging bij kwetsbare ouderen staat vaak onder druk. Veel (kwetsbare) ouderen verliezen op den duur het contact met hun mondzorgverleners. Om deze groep niet uit het oog te verliezen, is er door de stichting een screeningskaartje ontworpen speciaal voor zorgmedewerkers rondom de kwetsbare oudere om mondproblematiek te signaleren. Op de website van de stichting is nog meer materiaal te vinden om aandacht te vragen voor dit onderwerp binnen zorgteams.